Pages

7 Feb 2018

Petua Menghilangkan Kebas Tangan Dan Kaki Ketika Hamil

Semua orang pasti pernah merasai bagaimana rasa kebas-kebas tangan atau kaki bukan? Rasa kebas-kebas seperti digigit semut atau terasa seperti ada sesuatu yang menyucuk-nyucuk sudah tentu memberi ketidakselesaan kepada diri kita jika rasa kebas-kebas ini seringkali terjadi. Kerja-kerja harian juga mungkin kerap terganggu dan pasti akan mempengaruhi emosi kita.

Jika anda ialah seorang wanita hamil dan sedang mengalami rasa kebas-kebas tangan dan kaki, anda tidak perlu terlalu risau kerana ianya adalah sesuatu yang normal terjadi kepada wanita hamil. Tetapi jika anda bukan seorang wanita hamil dan kerap mengalami rasa kebas-kebas tangan dan kaki, silalah berwaspada dan mengetahui punca kebas-kebas tangan dan kaki serta cara merawatnya.

Punca Kebas Tangan Dan Kaki Ketika Hamil
Rasa kebas-kebas dan ada kalanya sakit pada bahagian jari, tangan dan kaki mungkin disebabkan oleh sindrom terowong karpus (carpal tunnel syndrome). Ia merupakan keadaan di mana  saraf utama pergelangan tangan wanita hamil yang menjadi tertekan disebabkan oleh peningkatan berat dan pengumpulan cecair dalam badan semasa hamil.

Penimbunan cecair ini dapat dilihat menerusi bengkak pada tangan dan kaki ataupon muka wanita hamil yang kelihatan sembap. Keadaan ini akan lebih dirasai oleh wanita hamil apabila melalui trimester kedua dan ketiga di mana fasa bayi mula membesar. Keadaan kebas-kebas tangan dan kaki ini akan beransur hilang selepas melahirkan bayi kelak.

Petua Menghilangkan Kebas Tangan Dan Kaki Ketika Hamil
  • Melakukan urutan ringan di bahagian badan yang mengalami kebas. Lebih baik jika urutan dilakukan oleh suami tanda rasa keperihatinan.
  • Kerap menukar posisi tidur agar dapat memberi kelegaan kepada rasa kebas/cramp.
  • Elakkan tidur beralaskan tangan.
  • Melakukan senaman ringan dan aktivit regangan sebelum tidur.
  • Elakkan tugas-tugas yang memerlukan pergerakan tangan berulang-ulang seperti kerja-kerja menaip/memicit mouse computer kerana mungkin boleh menyebabkan simptom-simptom kebas semakin teruk.
  • Duduk dengan tangan ditinggikan mungkin membantu secara tidak langsung, sepeti meletakkkan tangan di tempat sandar sofa ketika menonton tv. 
  • Baring dengan meletakkan kaki beralaskan bantal yang lebih tinggi mungkin dapat mengurangkan rasa kebas/cramp.
  • Rendam kain dalam air panas dan perahkan. Tekapkan pada tempat-tempat yang mengalami kebas selama 5-7 minit. Ulang bebrapa kali sehingga rasa kebas hilang.
  • Amalkan pemakanan tinggi kalsium sepanjang proses kehamilan.
Tips Memilih Pil Kalsium
Pil kalsium yang berada di pasaran adalah tidak sama dan berbeza kandungannya. Untuk mengetahui keberkesanan pil kalsium ini, pastikan kandungannya bukanlah terdiri daripada kalsium semata-mata. Kandungannya haruslah disertai dengan Magnesium dan vitamin D agar dapat membantu penyerapan kalsium yang lebih optimum ke tubuh badan kita. Jika kurang satu daripada komposisi ini, maka agak sukar kalsium dapat diserap oleh tubuh badan.

Ostemetrix Shaklee bukan sekdar pil kalsium untuk melegakan rasa kebas-kebas wanita hamil, malah mempunyai banyak lagi manfaat untuk kesihatan tubuh badan kita. Selain dapat menghilangkan rasa kebas-kebas tangan dan kaki, ia juga mampu memberi kelegaan pada sakit pinggang dan mengurangkan rasa sembelit.
Pengambilan supplemen di atas bukanlah untuk merawat tetapi lebih kepada mencukupkan nutrisi dalam badan kita supaya berada dalam tahap optima. Apabila cukup nutrisi dalam badan, maka kita akan sentiasa rasa sihat dan bebas dari sebarang jenis masalah kesihatan / penyakit. Jika anda atau kenalan anda diserang kebas-kebas tangan dan kaki dan ingin berikhtiar dengan supplemen shaklee boleh terus menghubungi saya dengan segera. Saya akan memberikan konsultasi percuma dan terbaik kepada setiap pelanggan saya.


SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR
ID NO: 1242907
CALL | SMS | WHATSAPP: 013-6923289
FB: CT LAILA
FB PAGE: PENGEDAR SHAKLEE RAWANG
IG: ct.laila_shakleerawang

COD | RAWANG | SHAH ALAM | TG MALIM

PENGEPOSAN KE SELURUH MALAYSIA, SINGAPORE, BRUNEI, INDONESIA DAN SEBAGAINYA

No comments:

Post a Comment

Pengedar Shaklee Rawang © . Designed by MaisarahSidi.com